Bloem
roseamor-preserved-roses-rosefarm-emihana-ecuador-purpleroses

RoseAmor, het verhaal achter de eeuwige roos

Bekend om hun preserved rozen van hoge kwaliteit, innovatieve kleuren en designs is RoseAmor een ambitieus merk dat vooraan wil staan. Gelegen op 2.800 meter hoogte, op de evenaar in Cayambe, Ecuador ligt Emihana. Het bedrijf achter het merk RoseAmor. Al meer dan 20 jaar vertegenwoordigd in Europa door Flowex. Wie zijn de mensen achter dit bekende merk? Wat drijft ze en wat maakt hun producten zo speciaal? Wij vragen deze en nog vele andere vragen aan Juan Diego Ucros, verkoper bij Emihana en de zoon van CEO Diego Ucros.

Alles begon met een snelkookpan

23 jaar geleden emigreerde Diego met zijn famillie van Colombia naar Cayambe, Ecuador om een nieuwe rozenkwekerij te runnen als CEO. De rozenkwekerij Emihana werd opgericht in 1997 en al snel bekend stond om hun hoge kwaliteit garden rozen. De ligging op de evenaar, op 2800 meter, zorgt ervoor dat de rozen het gehele jaar veel  lichturen ontvangen. Dit zorgt ervoor dat de ideale omstandigheden worden gecreëerd om een uitmuntende kwaliteit rozen te kweken. Flowex en Emihana zijn al meer dan 20 jaar partners. Vroeger importeerden wij hun garden rozen en nu vertegenwoordigen we het merk RoseAmor preserved rozen in Europa. Samen met Carlos Maldonado streven ze continu naar topkwaliteit en zoeken ze continu naar nieuwe kansen om zich te onderscheiden in de markt. Om deze reden zijn ze 20 jaar geleden begonnen met experimenten om preserved rozen te ontwikkelen in een snelkookpan. In het jaar 2000 werd het merk RoseAmor opgericht en specialiseerde Emihana zich in preserved rozen. Tegenwoordig zijn ruim 95% van de bloemen die gekweekt worden bij Emihana, rozen die uitsluitend gebruikt worden om te preserveren. De overige 5% zijn overige bloemen die ook uitsluitend worden gebruikt voor preservatie.

Nummer 1

Vandaag de dag is RoseAmor marktleider in preserved rozen. De rozen kenmerken zich door hun felle diepe kleuren, uniformiteit en duurzaamheid. Juan vertelt ons dat het hun missie is om het nummer 1 merk op het gebied van preserved rozen te zijn en om nummer 1 te blijven. Zijn droom is om de rozen van RoseAmor in de grootste hotels, op cruise schepen, trouwerijen, evenementen en publieke plaatsen te zien. Ze streven ernaar dat iedereen het merk RoseAmor kent als de beste preserved rozen die te verkrijgen zijn. RoseAmor ziet zichzelf als een merk dat mensen herkennen en waar mensen specifiek naar vragen. Net als dat consumenten niet zomaar sneakers willen, maar op zoek zijn naar Nikes.

Een grote familie

Met ongeveer 450 man personeel, is Emihana een kwekerij van formaat. Dit maakt niet dat Diego minder betrokken is bij zijn personeel, hij kent elke werknemer die op de kwekerij werkt. Hij gelooft sterk dat een werknemer die zich gehoord en gezien voelt en zich zowel mentaal als fysiek goed voelt een hard werkende en blije werknemer is. Als iemand ergens mee zit, zowel privé als werk gerelateerd, kan je altijd terecht bij Diego of Natalia. Ze worden niet voor niets op de werkvloer ook wel El Papa en La Mama genoemd. Zij willen dat iedereen zich goed voelt en zorgen voor al hun medewerkers. Niet alleen Diego en Natalia zijn belangrijk op de kwekerij, ook Carlos heeft een belangrijke rol. Hij is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de rozen en het preservatie proces. Zonder hem zouden ze niet de huidige constante hoge kwaliteit en standaarden hebben.

Team Emihana and RoseAmor family employees
Cooking lunch for the whole team and the workers for a reasonable fee

Geen dag is hetzelfde

We vragen Juan hoe hij betrokken is geraakt in het bedrijf van zijn vader. Hij vertelt ons dat het in eerste instantie niet zijn plan was om de bloemen in te gaan. Hij heeft psychologie gestudeerd op een universiteit in Colombia. Nadat hij zijn diploma had behaald, bood een vriend hem een baan aan als verkoper bij een kwekerij in Ecuador. Na een jaar kwam er een vacature vrij bij zijn vaders bedrijf, die zocht naar een betrouwbare verkoper die zich voor lange termijn wilde verbinden aan RoseAmor. Nu 8 jaar later fietst hij elke dag naar zijn werk en houdt hij van het contact dat hij dagelijks heeft met mensen van over de hele wereld. Het ene moment belt iemand van Flowex voor een order, het volgende moment heeft iemand uit Dubai een grote hoeveelheid preserved rozen nodig en 10 minuten later heeft iemand uit de VS interesse. Hij vertelt ons dat hij kan genieten van het gevoel dat bloemen je kunnen geven. Je verkoopt niet zomaar een product zoals een pen. Je verkoopt emotie, een cadeau voor je geliefde of een goede vriend. Als je bloemen ziet dan roept dat altijd een bepaalde emotie op. Waar kunnen we Juan voor wakker maken? Hij lacht en zegt dat we hem zelfs midden in de nacht mogen bellen als we een container vol met bloemen nodig hebben. Al slaapt hij tegenwoordig niet zo heel erg veel omdat hij bijna 24/7 aan het werk is en zijn dochter van 4 hem ook wel eens wakker maakt midden in de nacht.

De Bonita is meer dan alleen een mooie roos

De afgelopen jaren groeide de populariteit van preserved rozen. Door de problematiek met Rusland en de onrust die dit met zich meebrengt is deze groei iets afgevlakt. Ook de sterke dollar is op dit moment een uitdaging zegt Juan. Voor landen in Europa is het duurder geworden om producten uit Ecuador te kopen. Maar Juan ziet in elke uitdaging een kans en blijft optimistisch over de toekomst. Hij ziet opkomende trends zoals verkoopklare preserved rozen in cadeau verpakkingen en ook bloemen in stolpen worden steeds populairder. Als we hem vragen wat zijn favoriete bloem is uit hun assortiment vertelt hij direct enthousiast dat hij een voorliefde heeft voor de Bonita rozen, die in het Nederlands ‘Mooi’ heten. Hij heeft dit model zelfs deze naam gegeven, omdat hij dit type roos zo mooi vindt. Het is een grote bloem met perfecte open bloemblaadjes. Juan zijn favoriet is absoluut de Bonita Blu 03 met zijn prachtige diep nachtblauwe kleur.

De perfecte roos

De preserved rozen van RoseAmor zijn op dit moment de beste op de markt. RoseAmor onderscheidt  zich door uniformiteit, de capaciteit om grote hoeveelheden rozen te produceren en door constante hoge kwaliteit. Alle rozen dienen dezelfde perfecte spiraal in de knop te hebben, zonder scheve of beschadigde bloemblaadjes. Het proces is tot in de puntjes geperfectioneerd. Van het kweken van uniforme bloemen tot aan het preservatie proces. Bij dit proces wordt het vocht eerst uit de bloem onttrokken en vervangen wordt door glycerine. Vervolgens wordt de bloem geverfd in een of meerdere kleuren naar keuze en langzaam gedroogd zodat de bloem er voor lange tijd uit blijft zien als een verse bloem.

Preserved Bonita Blu 03
Bonita Blu 03
Preserved roses in production. All the roses have to look almost exactly the same. They need to be uniform, completely spotless and have perfect petals. Note the that they all have exactly the same deep colour
Preserved roses in production

Een blij en gemotiveerd team

Je zou kunnen zeggen dat het hele team bij Emihana een grote hard werkende familie is. Iedereen is heel erg gemotiveerd om net dat stapje extra te zetten om de beste kwaliteit te leveren. Als Flowex een grote order plaatst dan maken ze graag langere dagen zodat wij op tijd onze bloemen binnen krijgen. Om het personeel gemotiveerd en betrokken te houden zorgt Emihana er bijvoorbeeld voor dat er elke dag tegen een kleine vergoeding van $5,00 per maand een warme lunch klaar staat. Ze vieren feestdagen en verjaardagen samen en geven aandacht aan belangrijke dagen om bewustwording te creëren, zoals de dag tegen geweld tegen vrouwen.

giving back and helping the community caring for staff and people social cummunity
Giving back to the community
Water treatment plant. Cleaning used water environment sustainability recycling
Water treatment plant
RoseAmor raises awareness on special days like international day for the elimination of violence against woman.
International day for the elimination of violence against woman

Zorgen voor natuurlijke grondstoffen

Bij het maken van preserved bloemen is het onmogelijk om niet diverse chemicaliën te gebruiken.  Emihana voelt zich verantwoordelijk om goed om te gaan met hun natuurlijke grondstoffen en hun impact op het milieu zo laag mogelijk te houden. Ze voelen zich verantwoordelijk om verantwoord met grondstoffen om te gaan. Ze hebben niet alleen bemesting nodig maar ook gewasbeschermingsmiddelen om de kwaliteit van de rozen constant te houden. Voor het preservatie proces wordt er onder andere glycerine en verf gebruikt. Al deze producten komen uiteindelijk in het water terecht. Om de rivier niet te vervuilen met afvalstoffen filtert Emihana al het water wat ze gebruiken, zodat het schoon terug komt in de rivier. De glycerine en verf wordt hierbij gerecycled. Daarnaast vinden ze het belangrijk om andere kwekers te helpen met het verduurzamen van hun bedrijven.

Met hun ambities om marktleider te blijven en iedereen verliefd te laten worden op RoseAmor, is dit hardwerkende bedrijf er een om in de gaten te houden. Hun uitstekende kwaliteit preserved rozen is onevenaarbaar. Met hun eindeloze creativiteit om nieuwe kleuren en designs te maken, maakt dat dit product vernieuwend maar ook tijdloos is en geschikt voor verschillende gelegenheden. Wij zijn trots op ons langdurige partnerschap met RoseAmor en dat we hen mogen vertegenwoordigen in Europa. Wij bieden een groot assortiment aan van preserved rozen die direct uit voorraad leverbaar zijn. Met nieuwe voorraad die jaarrond binnenkomt, kunnen we u voorzien van alle prachtige preserved rozen en andere bloemen van RoseAmor.